Hur överleva facebooks nya algoritmer?

Hur överleva facebooks nya algoritmer?

Marc Zuckerberg, VD och grundare för Facebook, har för vana att avge ett löfte om sitt liv vid årsskiftet. Det har handlat om allt från språk, diet och motion till att införa mer artificiell intelligens i sitt hem. I år handlade det dock om Facebook och om att fixa saker som gjort att det varit möjligt att missbruka Facebook. Meddelandet var en aning kryptiskt så detta tydliggjordes senare i ett blogginlägg.

Mer från vänner, mindre från sidor och företag

Idén med facebook var att hjälpa människor hålla kontakt med familj och vänner, men de senaste åren har flödet blivit mer och mer företags- och mediebetonat, medan nyheter från familj och vänner får allt mindre plats. År 2018 ska det personliga prioriteras, och som du förstår blev detta en chockartad nyhet för företag världen över.

Några av de kommande förändringarna

  • Mer nyheter från familj, vänner och grupper
  • Mindre nyheter från sidor och företag
  • Person till person-inlägg får mer synlighet än person till sida-inlägg
  • Inlägg som väcker debatt och tankar får mer synlighet än inlägg med enkla kortfrasiga kommentarer
  • ’Engagement-bait’-inlägg ses inte som meningsfulla inlägg. Dvs Tagga kompisen som är skyldig dig 3 kg godis-inläggen får ingen synlighet.

Zuckerberg tror att detta kommer betyda att vi spenderar mindre tid i flödet, men att tiden vi spenderar där blir mer värdefull.

 

Värdefullt, tankeväckande content vinner

Vad betyder då detta för företag och bolag som har en sida? Kommer de inte synas längre? Så illa är det givetvis inte, men det kanske behövs en lite större insats för att synas.

6 konkreta tips

  • Satsa på kvalitativt innehåll. Sök runt, lägg upp en databas av idéer för bra content. Nätet är fullt av fina exempel.
  • Väck tankar och diskussion med dina följare
  • Gör live-inspelningar. Live-sändningar kommer synas bättre än övriga inlägg.
  • Gör undergrupper till dina sidor. Bjud in de aktivaste följarna från din sida och använd gruppen för att väcka diskussion.
  • Marknadsför dina inlägg. Facebook lever på annonsering, och ett säkert sätt att synas är att marknadsföra.
  • Sluta använda klick-baits.

Summan av kardemumman är att vi behöver bli ännu mer facebooksmarta. Bättre innehåll, bättre artiklar, mer dialog och diskussion. Vi måste lära känna vår målgrupp ännu bättre och tala om vad de vill höra. Resultatet av den nya algoritmen blir ett trevligare, mer betydelsefullt flöde för användaren och mer pengar åt Facebook.

Källor
http://nordic.businessinsider.com/mark-zuckerberg-new-years-resolutions-list-2018-1?r=US&IR=T
https://www.facebook.com/business/news/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…

Publicerat av Mark Zuckerberg den 11 januari 2018

Text: Anna Nöjd

Ny chans: Stockholms bostadsmarknads fall och återuppståndelse? En bra marknadsanalys har aldrig varit mer nödvändig
Din kommentar

Vad tycker du?

Din e-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade *